חווש (חווה) רפפורט

חווש (חווה) רפפורט

1926 – 22.1.2019

חווש נולדה בשנת 1926 בקיבוץ עין חרוד, שנים מועטות לאחר עליית הוריה לארץ. בגלל בעיות בריאות של אביה ומפאת האקלים הקשה, יעצו לו הרופאים לחזור לגרמניה, וכך בגיל שנה וחצי עברה עם הוריה בחזרה לגרמניה. שם הוריה חיו חיים נוחים. אביה היה רואה חשבון ואמה, שהייתה עקרת בית, טיפחה גינת ירק. חווש הזכירה רבות את תותי השדה שגדלו בגינתם ועד היום זה היה הפרי האהוב עליה. בשבתות היו יוצאים לטיולי אופניים בפארקים הסמוכים וקונים לארוחת צהריים לחמנייה עם נקניקיה ומאז ועד היום נהגה כל שבת לאכול בצהריים רק לחמנייה עם נקניקיה. בתור ילדה בבית הספר היא קינאה בחבריה שהצטרפו לתנועת הנוער הנאצית כי עדיין לא הבינה את משמעות העניין, אבל הוריה כמובן לא אפשרו לה זאת. בגיל שבע, עם עליית הנאצים לשלטון ובעקבות ליל הבדולח שבו ניפצו ושדדו את חנותו של אביה, המשפחה החליטה לחזור לארץ ישראל וכך ניצלו מזוועות השואה.

בארץ הם השתקעו בחיפה. אביה עבד כפועל בניין והחיים היו קשים, גם עקב מחסור בכסף ובאוכל שאותו יכלו לקבל רק בתלושים, וגם בגלל שהאזור בו התגוררו רק התחיל להבנות. בגיל 12 בעקבות רצונה העז, הרשו לה הוריה להצטרף לתנועת הנוער ‘המחנות העולים’. היא מאוד אהבה את הפעילות בתנועה, בילתה שם את רוב זמנה והשתתפה בהפגנות רבות נגד השלטון האנגלי.

למרות התנגדותה, את התיכון למדה בבית ספר מקצועי לבנות והתמחתה בתפירה. הוריה רצו שתרכוש מקצוע בעקבות הקושי הרב בפרנסת המשפחה. בהמשך אביה חזר לעבוד במקצועו כרואה חשבון ועם סיום בית הספר היא הצטרפה להכשרת מעוז.

בקיבוץ מעוז שהתה במשך שנתיים, כאשר חלק מהזמן עבדה במשק, וחלק מהזמן התאמנה במסגרת הפלמ”ח ויצאה לפעולות ומשימות חבלה שונות. לאחר שנתיים, בשנת 1947, כל אנשי ההכשרה עברו להתיישבות בקיבוץ בית הערבה, שם הספיקה להיות כחצי שנה, עד לפינוי לסדום.

בסדום השתתפה בלחימה עם שאר אנשי בית הערבה ותפקידה היה הקשרית. בהמשך עברה לשפיים ומשם לכברי עם ייסודו של הקיבוץ.

ב-1950 התחתנה עם זיאמה ונולדו להם שלוש בנות: אפרת עירית ורקפת.

בשנותיה הראשונות בכברי עבדה במקומות שונים לפי הצורך ובהמשך, בגלל הידע שרכשה בתחום התפירה, הוחלט שתהיה התופרת של הקיבוץ, עבודה בה עסקה כדי שהחברים יוכלו לזכות בבגדים מעוצבים באופן אישי. עם סגירת המתפרה למרות שכבר הגיעה לגיל הפרישה המשיכה לעבוד במחסן הבגדים שנים רבות עד שכבר אזלו כוחותיה.

חווש נפטרה ב-22.1.2019. יהי זכרה ברוך.

סגור לתגובות.