אברהם ברד”ח

אברהם ברד”ח
1922 – 2016

 

קורות חיים

אברהם נולד בליברץ שבצ’כיה ב7.3 שנת 1922, להוריו פרידה ויוסף ברד”ח. כעבור כמה שנים עברו כפליטים לפראג. הם היו ארבעה אחים, אברהם היה השלישי מבינהם.

הבית היה דתי על כל המשתמע מכך, הליכה לבית כנסת והקפדה על כל הדינים.

למד את כיתות היסוד בביה”ס יהודי, תיכון במגמה ריאלית.

כשההורים הרגישו שהמצב הפוליטי הולך ומחמיר והמחשבה הייתה על לימוד מקצוע שניתן לנצלו בארץ הוא הפסיק את לימודיו באמצע כיתה י’ והחל בהכנה לקראת עליה ארצה.

התקבל כמועמד לעלית הנוער ב1938 ולשם כך נשלח למחנה הכנה, שם עשה פעולות והכיר את חבריו אשר נשלחו יחד לכפר הנוער הדתי בכפר חסידים. תוך כדי קיום הסמינר פלשו הנאצים לצ’כיה והתעוררה השאלה האם ינתן להם לעלות, בסופו של דבר ניתן האישור לעלות ארצה.

הנסיעה התקיימה ביום ראשון של פסח ולצורך כך ניתן אישור מהרבנות של פראג מחמת “פיקוח נפש” וכך הוא ניצל. הוא נפרד מאביו בתחנת הרכבת של פראג שאמר ביידיש “היה יהודי”.

לאחר כמה ימי הפלגה הגיעו לחיפה ומשם לכפר הנוער הדתי “חסידים”. השנתיים בכפר הנוער היו הכנה לעתיד, שם התוודע למציאות הישראלית ולבעיות הקיום. שם גם הכיר את חנה אשתו לעתיד.

בשנת 1941 החליט להתגייס לצבא הבריטי מתוך רצון לעזור במאמץ המלחמתי ולדעת מה עלה בגורלם של בני משפחתו. בזמן האימונים נודע לו שאחיו צבי שרד את המלחמה והוא הצליח לפגוש אותו. כמעט כל שאר בני המשפחה נספו בשואה.

בזמן שירותו בבריגדה החליט להציע נישואים לחנה שהפכה להיות אשתו ב 1946 והם חיו בזוגיות מופלאה 60 שנה.

בתום המלחמה יחד עם חנה החליטו לעבור לחוקוק, משם לבית הערבה ומשם לכברי. במהלך השנים נולדו להם ארבע בנות: שלומית, צביה, רותי ונירית.

לאורך כל חייו יצא אברהם לשליחויות שונות מטעם הקיבוץ: רגבים (יחד עם כל המשפחה) ואלרום. בכברי הוא עבד במקצועות שונים כגון: רפתן, גזבר, אקונום, מרכז קניות וניהול של ענף התערוכות יחד עם רבקה בר יהודה ז”ל.

גם כשהפך לפנסיונר המשיך להיות מאוד פעיל בכל התחומים, הקפיד להשתתף במגוון פעילויות של הותיקון והיה לו מאוד אכפת מהקיבוץ “של פעם”.

יהי זכרו ברוך

 

♦ נפרדים מאברהם

סגור לתגובות.